top of page
IMG_2682.JPG

Ofree Spirit

הודו - Marka Valley + 2 Amazing pass Trek

הMarka Valley הוא מהטרקים המטוילים בחבל Ladak בגלל הקרבה שלו לLeh ובגלל שניתן לטייל בו ללא ציוד על הגב אלא עם תיק יום קטן בין כפרים עם אפשרות לינה בהומסטיי. אנחנו בחרנו להוסיף לטרק הזה יומיים נוספים בהתחלה שכללו פס בכל יום. הטרק כולו היה עם נוף מדהים ומאוד מגוון. המסלול בשטח ברור ופוגשים לא מעט מטיילים נוספים בדרך. מומלץ!



תאריך: אוגוסט 2019


משך הטיול: 5 ימים


עם מי טיילתי: רותם חברה מהתיכון ותומר שהכרנו בLeh


הקדמה: באזור Leh יש המון טרקים בגבהים שונים וצריך לעשות אותם בהדרגה בעליה, מהנמוך לגבוהה. חיפשנו טרק מומלץ ויחסית נמוך כי זה היה הטרק הראשון אליו יצאנו באזור. בחרנו בטרק הזה שבחרנו אחרי מחקר מעמיק. הבחירה התגלתה כמושלמת! נוף מדהים ומגוון ומסלול הדרגתי בגובה. בנוסף יש איזון טוב בין ימים קשוחים ובין ימים רגועים. אנחנו בחרנו לטייל עם תיקים קטנים ולישון בהומסטיי כדי לא לסחוב ציוד ללינה ומצרכי אוכל ל5 ימים.


:Tips for Trips

  • אוכל לטיול - מקבלים 3 ארוחות ביום בטרק מההומסטיי. ארוחת בוקר וערב במקום האירוח וארוחת צהריים נארזת. ארוחת הצהריים משתנה אבל כוללת בד״כ תפוח אדמה, ביצה קשה, רוטי (לחם הודי), מיץ ושוקולד קטן. כדאי לקנות חיזוקים לארוחת צהריים ונשנושים. אנחנו קנינו נוטלה, חמאת בוטנים, קרקרים, כיכר לחם ועוגיות (מומלץ לקנות את העוגיות HideandSeak). 

  • ציוד - מטיילים עם תיק קטן ללא ציוד לינה. ציוד מומלץ: טישו, מטען נייד לפלאפון, מספיק כסף, מטהרי מים, סנדלים, מעיל גשם, כיסוי גשם לתיק, פנס וביגוד חם לילה.

  • שתייה - השתמשנו בבקבוק לטיהור מים בשם LifeStraw ואיתו מלאנו מים מהנחלים (ויש המון נחלים). הבקבוק זמין לקניה בLeh או במשלוח מAmazon שמגיע תוך 3 ימין לכל מקום בהודו. אפשר גם למלא מים ולטהר עם כדורי כלור או טיפות עוד.

  • ניווט- השתמשנו באפליקציה Maps.Me.  מסלול מופיע בה בצורה כמעט מושלמת (פרט ליום הראשון), אפשר לעקוב אחרי המיקום בעזרת GPS, ניתן לראות מרחקי הליכה וגבהים.

  • מזג אוויר ועונות השנה - העונה לטייל בחבל לדאק היא מאי - ספטמבר, החודשים בקצוות גבוליים יותר וקרים ובעלי משקעים. כדאי לבדוק תחזית לפני היציאה למסלול כדי לדעת מה מצפה. אצלנו בטרק מזג האוויר היה הפכפך. היה רוב היום חם ושמשי, היו שעות מעוננות, גשם ואפילו ברד. הלילות יכולים להיות קרים וכך גם הישיבה בפסים

  • גובה - הטרק יותר גבוהה מאיזור Leh ויתכנו קשיים בעליה בגובה. על אף זאת זה טרק שעולה בגובה בהדרגתיות והוא טוב לטרק ראשון באיזור. קצת על מחלת גבהים: אנשים שלא רגילים לגובה יכולים לחוות מחלת גבהים שעלולה להיות מסוכנת ואם לא לוקחים אותה ברצינות היא גם יכולה להרוג. עלולים לחוות בגובה כאבי ראש, קוצר נשימה, עייפות ועוד מספר תסמינים. כל אחד מגיב לגובה בצורה קצת שונה (לי יש בדרך כלל כאבי ראש מאוד חזקים). כדי להתרגל לגובה בני האדם צריכים יותר כדוריות דם לבנות בדם כי האוויר בגובה דליל יותר. התהליך הזה לוקח מספר ימים ויש כמה דרכים לנסות למזער את ההשפעה של הגובה בה. הדרך הראשונה היא לעלות בגובה בהדרגתיות, ככה הגוף מספיק לאט לאט לייצר כדוריות דם לבנות. הדרך השנייה היא לקחת כדורי גובה שמייצרים כדוריות דם לבנות. את הכדורים לוקחים יום לפני ההגעה לגובה ויומיים אחרי ההגעה. מומלץ מאוד לקנות את הכדורים האלו כבר בארץ, מקבלים אליהם מרשם מרופא מטיילים או רופא משפחה. כשמגיעים לגובה מומלץ לשתות הרבה מים זה עוזר ובנוסף התסמינים לעתים דומים לתסמיני התייבשות ואף אחד לא רוצה להתבלבל בין שני הדברים. פרט לכך, אחר הגעה לגובה כדאי לתת לגוף יומיים שלושה של מנוחה ללא מאמץ כדי להסתגל. גם אחרי שמתרגלים לגובה מסוים עלולים לחוות מחלת גבהים במידה וממשיכים לעלות בגובה, ההמלצה בעליה בגובה היא לישון עד 400 מטר יותר גבוהה בכל יום. במידה ומרגישים רע מאוד ניתן להיעזר במיכל חמצן ולנשום דרכו או פשוט לרדת בגובה. הכי חשוב זה לא לפחד יותר מידי אבל גם לא להיות שאננים וגיבורים, פשוט להקשיב לגוף.

  • סתם חמד לדעת - La בהודית = פס.

לילה לפני הטרק - Stok


בחרנו לנסוע לילה לפני תחילת הטרק לכפר בתחילת המסלול, Stok (למרות שאפשר גם לצאת בבוקר מLeh). הכפר ממוקם בתחילת הטרק והוא נמצא כ150-200 מטר מעל לLah מבחינת גובה ככה שזה גם נוח להתחיל משם על הבוקר וגם טוב בשביל עליה ההדרגתית בגבהים.

נסענו ב5 בערב וסגרנו את הנסיעה עם נהג שמצאנו יום לפני ברחוב ולקחנו את מספר הטלפון שלו (בעלות 800 רופי). 


לינה:

שם: Yokma Homestay, עלות: 1200 רופיה כולל ארוחת ערב, בוקר, צהריים ארוזה ולינה.

גסט האוס מקסים ומפנק. בעלי הבית מקסימים והשם של מי שמנהל את המקום הוא Tashi. היו מים חמים, שירוקלחת פרטיים לחדר, נוף יפה מהגג ואחלה אוכל עם מצרכים מהגינה. 

המספר של Tashi הוא 9797345641. 



יום 1 - מStok לRumbak 

  • גובה בנקודת ההתחלה, Stok - כ3650 מטר

  • גובה בפס, Stok La - כ4850 מטר

  • גובה בנקודת הסיום, Rumbak - כ3980 מטר

  • ק״מ הליכה - 16 

יצאנו מהכפר Stok לכיוון הכפר Rumbak. בדרך עברנו פס בשם Stok La.

היציאה לטרק היא מהנקודה “Stok Trekking Point” שבכפר Stok. אנחנו יצאנו בשעה 8 בבוקר בשביל שהולך במעלה הנחל, בצד ימין של הנחל (במידה ונמצאים עם הגב לכפר ולעמק של Leh). השביל היה ברור בשטח והלך בתוואי מדוייק לזה שמופיע באפליקציה Maps.Me. הלכנו 6 ק״מ עד לנקודה בMaps.Me בה כתוב “Tea Stall & Dhaba” בנקודה זו מתחבר לנחל המרכזי שהולכים לידו מהבוקר, ערוץ נחל קטן יותר מצד ימין. עולים לכיוון ערוץ הנחל הקטן שמגיע מימין, בשביל ברור בשטח ושנמצא באפליקציה. בנקודה זו קיימות שתי אופציות. 

הראשונה: לעלות לשלוחה משמאל לערוץ הנחל הקטן לפי השביל שמופיע בMaps.Me (השביל שעולה גם לכיוון הBase Camp של הפסגה Stok Kangri). 

השנייה: להמשיך במעלה ערוץ הנחל הקטן בצידו הימני של הנחל, בשביל שאינו מופיע בMaps.Me אבל מאוד ברור בשטח. יש הרבה קקי של סוסים והיה גם חץ שהורה ימינה. קבלנו על אופציה זו המלצה מחברים שאמרו שהוא מקצר את יום ההליכה. 

בחרנו באופציה השנייה והיא לא רק היתה קצרה יותר, היא היתה יפייפיה!! המון פריחה ומצוקים מדהימים. בערוץ הנחל הקטן אליו המשכנו (אופציה שנייה) יש שני פיצולים לאורך הדרך, בפיצול הראשון יש לקחת שמאלה ובפיצול השני יש לקחת ימינה. כדאי למלא הרבה מים בנחל כי בהמשך העליה לפס אין איפה. מהרגע שנכנסים לערוץ העלייה נהיית תלולה יותר. 

ערוץ הנחל מתחבר לשביל שמופיע בMaps.Me כ100 מטר מעל בקתות אבן הרוסות ונטושות בקצה ערוץ הנחל, בMaps.Me כתוב בנקודה זו ״Wild Campsite (No Water)״. מרגע ההתחברות לשביל הראשי המסומן באפליקציה יש כשעה הליכה עד לפס Stok La. הליכה לא פשוטה בגלל הגובה אבל הנוף מדהים. אחרי ההגעה לפס יש ירידה של כ5.5 ק״מ עד לכפר Rumbak. המקטע הזה גם מהמם עם סלעים צבעוניים והוא אורך כשעתיים. כשמתקרבים לכפר השביל בMaps.Me הולך ליד הנחל, אנחנו הלכנו בשביל עם נוף לעמק שנמצא מימין לנחל ומעליו שבסופו הוא מתחבר לשביל הראשי לכפר. 


לינה:

כפר Rumbak, עלות: 1200 רופי לאדם ללינה. ארוחת בוקר, ערב וצהריים ארוזה.

יש בכפר סבב בו כל בית מארח כשמגיע תורו ככה שאי אפשר ממש להחליט באיזה הום סטיי עושים את הלילה. כשהגענו לכפר מישהו דאג להראות לנו מי המשפחה שנזכה להתארח אצלה. התארחנו בבית של משפחה מקסימה עם אוכל טוב וצ׳אי כיפי. אני בטוחה שלא משנה על מי נופלים המשפחה תהיה מזמינה מאוד והחוויה תהיה אותנטית. בכפר יש חשמל.




יום 2 - מRumbak לSkyu 

  • גובה בנקודת ההתחלה, Rumbak - כ3980 מטר

  • גובה בפס, Ganda La - כ4980 מטר

  • גובה בנקודת הסיום, Skyu - כ3380 מטר

  • ק״מ הליכה - 24

יצאנו מהכפר Rumbak לכיוון הכפר Skyu. בדרך עברנו פס בשם Ganda La.

השביל לאורך כל היום הולך בתוואי המדוייק שמופיע באפליקציה Maps.Me. יורדים מהכפר עם השביל מצידו השמאלי של הנחל. אחרי כ10 דקות עולה שביל לשלוחה השמאלית שלוקח לכיוון מעלה ערוץ נחל גדול משמאל. השביל מופיע בMaps.Me אבל כשנותנים לאפליקציה לבצע ניווט היא נותנת את השביל שהולך בתוך הנחל. מומלץ ללכת על השלוחה כי גם זה קצר יותר וגם יש אחלה נוף. כשהשביל מתחבר לערוץ הנחל פשוט הולכים עם הנחל מעלה ובכל פעם שיש פיצול נחלים ממשיכים עם הנחל הימני. בדרך עוברים בכפר קטנטן ומהמם שיש בו הומסטיי, מופיע בMaps.Me כMountain Lodging. מהכפר ממשיכים מעלה עד שמגיעים לTea Tent שמסומן באפליקציה ומיד אחריו ממשיכים שמאלה עם ערוץ נחל. בדרך מאוהל התה מעלה יש במפה סימון של כפר בשם Urucha, הוא לא קיים בשטח. מה שכן, מהסימון של הכפר ההיפותטי העלייה נהיית תלולה ואיטית עד הפס עצמו. מהרגע שיצאנו מRumbak עד לפס לקח לנו כ6 שעות הליכה (אני לא הרגשתי טוב והלכנו לאט). אחרי הפס ירדנו באותו ערוץ הנחל עד לכפר Shingo ושם אכלנו ארוחת צהריים. בהתחלה הערוץ ירקרק ומלא במרמיטות ואחרי שעוברים את הכפר Shingo ההליכה היא בקניון מדברי עם נחל באמצע.  לאורך הדרך חוצים את הנחל לפחות 10 פעמים אבל באף אחת מהפעמים לא צריך להוריד נעליים. שימו לב בהליכה בקניון לעקוב אחרי השביל והקקי של הסוסים כדי לא לאבד את השביל. יצאנו מRumbak בשעה 8:00 והגענו לכפר Skyu סביב השעה 18:00 (נאלצנו ללכת עוד 2 ק״מ להומסטיי ששיבצו לנו).


לינה:

כפר Skyu, עלות: 1200 רופי לאדם ללינה. ארוחת בוקר, ערב וצהריים ארוזה.

יש בכפר סבב בו כל בית מארח כשמגיע תורו בדיוק כמו בכפר Rumbak. אנחנו התארחנו בבית האחרון בכפר, כ2 ק״מ ממרכז הכפר לכיוון הכפר Marka.



יום 3 - מSkyu לMarka 

  • גובה בנקודת ההתחלה, Skyu - כ3380 מטר

  • גובה בפס - אין

  • גובה בנקודת הסיום, Marka - כ3800 מטר

  • ק״מ הליכה - 20 

יצאנו מהכפר Skyu לכיוון הכפר Marka. זו הנקודה בה מתחילה טרק הMarka Valley הקלאסי.

השביל לאורך כל היום הולך בתוואי המדוייק שמופיע באפליקציה Maps.Me. כל היום הולכים לאורך ערוץ נחל הראשי בעמק. בתחילת היום יש כ5 ק״מ הליכה על שביל עפר לרכבים שאחריו בק״מ החמישי יש גשר שחוצה את הנחל. השביל קל ונוח להליכה וחוצה את הנחל מספר פעמים שבכולן השתמשנו בגשרים. במקום בו צריך לחצות את הנחל תמיד צריך להסתכל ימינה ושמאלה ואפילו ללכת קצת כדי לחפש את הגשרים, הם לא תמיד נמצאים מול העיניים. כ3 ק״מ לפני הכפר Marka יש חציית נחל נוספת בה צריך ללכת שמאלה עד מציאת גשר שבור אך עביר. הרבה אנשים לא שמו לב והורידו לסנדלים כדי לחצות. יום פשוט להליכה. יצאנו מSkyu בשעה 9:00 והגענו לMarka בשעה 15:00.


לינה:

כפר Marka, עלות: 1200 רופי לאדם ללינה. ארוחת בוקר, ערב וצהריים ארוזה.

יש בכפר סבב בו כל בית מארח כשמגיע תורו בדיוק כמו בכפרים הקודמים.



יום 4 - מMarka לTachungtse

  • גובה בנקודת ההתחלה, Marka - כ3800 מטר

  • גובה בפס - אין

  • גובה בנקודת הסיום, Tachungtse - 4250 מטר

  • ק״מ הליכה - 15

יצאנו מהכפר Marka לכיוון אתר הקמפינג Tachungtse.

השביל לאורך כל היום הולך בתוואי המדוייק שמופיע באפליקציה Maps.Me. יצאנו מהכפר Marka ואחר כ2 ק״מ היה נחל אותו היה צריך לחצות. בנחל זה אין גשר וצריך להוריד לסנדלים. כדאי לחפש את המקום הרחב ביותר, הרדוד ביותר ועם הזרימה החלשה ביותר. אחרי כ10 דקות הליכה היה נחל נוסף אותו היה צריך לחצות, הפעם היה גשר נוח ולא היה צריך להוריד לסנדלים. משם המשך היום היה נוח להליכה בשביל ברור. כק״מ וחצי לפני ההגעה לכפר Hankar כדאי לפתוח את הMaps.Me כדי לא לפספס פנייה שמאלה לעלייה מהנחל המרכזי. הכפר Hankar יפייפיה עם נוף לפסגות מושלגות ויש אפשרות לישון בו בהומסטיי. אנחנו המשכנו הלאה עוד 5 ק״מ עד למחנה אוהלים Tachungtse שמסומן בMaps.Me. כק״מ אחרי המקום שמסומן באוהלים יש במפה עצם שמסומן כמבנה, אין שם איפה לישון (אנחנו חשבנו שאולי תהיה אופציה). יצאנו מMarka בשעה 7:45 והגענו לTachungtse בשעה 13:30.

לינה:

מתחם האוהלים Tachungtse, עלות: 1200 רופי לאדם ללינה, ארוחת בוקר, ערב וצהריים ארוזה.

המקום הזה הוא לא כפר, זה אזור עם אוהלים שיש בתוכם מזרונים, כריות ושמיכות. אוהלי לינה ואוהל מרכזי לתה וארוחות. האירוח עובד כמו בהומסטיי רק באוהלים. הלילה הזה במקום יותר גבוהה והוא בחוץ ככה שגם יותר קר וצריך להיערך מבחינת ביגוד. 




יום 5 - מTachungtse לChogdo

  • גובה בנקודת ההתחלה, Tachungtse - 4250  מטר

  • גובה בפס, Konmaru La - 5290 מטר

  • גובה בנקודת הסיום, Chogdo - 4250 מטר

  • ק״מ הליכה - 18

יצאנו מאתר הקמפינג Tachungtse לכיוון הכפר Chogdo. בדרך עברנו פס בשם Konmaru La.

מTachungtse יש 7 ק״מ הליכה בהם עולים 600 מטר בגובה עד לכפר האוהלים Nymaling. העליה היתה די הדרגתית ומתונה ביחס לימים הקודמים בהם עלינו לפס. בדרך יש תצפית מהממת עם כמה אגמים קטנים ויפים. מNymaling העלייה ממשיכה עד לפס בשם Konmaru יחסית במתינות עד כמה מאות המטרים האחרונים בהם עולים בבת אחת 150 מטר בגובה. יש מים כמעט לאורך כל העלייה אבל כדאי למלא הרבה מים לפני סוף העליה (כ2 ליטר לפחות), לקראת הירידה בה אין מים טובים לשתייה. הנוף מהפס מהמם עם המון דגלים צבעוניים, מדבר ופסגות מושלגות. בפס התקשרנו לנהג ואן שיגיע לחכות לנו בסוף המסלול (צריך סים מקומי בשביל להתקשר). הירידה עורכת כ10 ק״מ עד לכפר בשם Chogdo. כשיורדים מהפס אחרי כמה ק״מ יש נחל עם מים בצבע חמרה אותו צריך לחצות כמה עשרות פעמים במהלך ההליכה. כדאי להחליף לסנדלים ולהמשיך את ההליכה איתם עד הכפר Chogdo. הולכים בצידי הנחל ובתוכו בגלל שהשביל שהולך מעל הנחל קרס בהרבה המקומות. ההליכה הזו איטית וקצת מתישה אז כדאי לא להוריד מתח אחרי הפס. את חציית הנחל מומלץ לעשות ביחד ובמקומות ללא זרימה חזקה. אפשר לזרוק אבן או לבדוק עם מקל הליכה את גובה המים. לקח לנו מהפס עד לכפר כ5 וחצי שעות בהן הלכנו ללא עצירה (הרבה זמן בהתחשב בעובדה שזו הליכה של סה״כ 10 ק״מ במגמת ירידה). הטרק נגמר בסככה קטנה בקצה הכפר Chogdo בה אפשר לשתות תה ולחכות לנהג. 




חזרה לLeh:

רוב האנשים שיוצאים לטרק סוגרים נהג להלוך ולחזור. אנחנו היינו שלושה והתחלנו את הטיול מStok ולא מSkyu כי הוספנו עוד יומיים הליכה אז סגרנו רק מונית הלוך. אמרנו שנזרום כבר איכשהו על מונית חזור. ביום האחרון לטיול הצטרף אלינו עוד מטייל ופגשנו שתי ספרדיות שכבר סגרו מונית חזור. בקשנו מהספרדיות להצטרף ובאמת בפס התקשרנו להגדיל את ההסעה ל6 אנשים והואן חיכה לנו שהגענו לChogdo (הואן עלה 3000 רופי לכולם ביחד).

ההרשמה התבצעה בהצלחה

פייסבוק

הרשמה לניוזלטר

צור\י קשר

IMG_4362.JPG

רוצה לתאם הדרכה?

מעוניינ/ת במסלול חלומי לחו"ל?

פנו אליי

bottom of page