top of page
IMG_2682.JPG

Ofree Spirit

The Otter Trail Trek

טיול מושלם בתחום של שמורת Tsitsikamma שמשלב נופים מפתיעים, בעלי חיים וסתלבט. המסלול הולך על קו התפר בים הים והיבשה, לפעמים על מצוקים ולפעמים בחופים. ההליכה היא בין העיירות storms river וnature’s valley והיא מונע 42 ק״מ. הלינה בטיול היא בבקתות והן מיועדות ל12 אנשים, כך יוצא שכל יום מובטח שעל המסלול מטיילים רק 12 איש. 

תאריך: ינואר 2017


משך הטיול: 5 ימים


עם מי טיילתי: שקד ואוהד או שקוד ודודו (תלוי מי שואל), חברים שלי


הקדמה: כבר כשקראתי על דרום אפריקה לפני הטיול במדינה שמתי עין על הטרק הזה. כשהגעתי הרעיון הפך למציאות וזה היה וואו. ללא ספק אחד הדברים היותר טובים שחוויתי במדינה. 


Tips for Trips:

  • הרשמה ותשלום - לטיול נרשמים מראש באתר אינטרנט. לפי מה שהבנו מאוד קשה למצוא תאריך פנוי ואנשים משריינים את מקומם במסלול חודשים מראש. עם זאת, אם תהיו גמישים בתאריך תוכלו למצוא מקום פנוי כי יש ביטולים, פשוט צריך לבדוק את האתר באופן יום יומי. זה בדיוק מה שאנחנו עשינו וכך יצא שאנחנו נרשמנו לטיול ו4 ימים אחר כך כבר יצאנו למסלול. התגמשנו לגמריי בתוכניתו שלנו כדי להצליח לצאת לטיול (היה שווה את זה!). עלות הבקתות וההרשמה הינה 1232 ראנד לאדם, את תשלום זה ביצענו באינטרנט מראש. פרט לכך משלמים 800 ראנד נוספים לאדם על שהות בשמורה במהלך הטרק. 

  • הגעה לStorms River - העיירה הקרובה לתחילת המסלול. נסענו מCape Town ישירות לStorms River במיניבוס שנקרא Buz Bus. המיניבוס אוסף ב נקודות שונות בCape Town ומוריד בהוסטלים בGarden Route. תכלס הוא היה איטי וצפוף, כדאי לבדוק אופציות אחרות להגיע לשם (אולי עם חברת האוטובוסים Intercape).

  • אוכל לטיול - הבישול במהלך המסלול הוא עצמאי. חשוב להקנות מצרכים לבישול ולארוחות לפני ההגעה לStorms River כי הסופר בעיירה קטנקטן (ונסגר ב18:00). אנחנו עשינו קניות לאוכל לCape Town הסופר Pick and Pay. במסלול באיזור הבקתות יש בקתה אחת חצי פתוחה עם שולחן, ספסלים, כיור ומקום לעל האש. אם רוצים לבשל במהלך המסלול (וזה נוח גם לערב) צריך להביא גזיה, סירים וכלי אוכל. אנחנו לקחנו איתנו: לבוקר- קוואקר (תקנו את הסוג Jungle), דבש, קינמון, פירות יבשים. לצהריים- טונה, אינסטנט נודלס, נמס בכוס לטעם לנודלס, מלפפון, גזר, בצל, לימון, טחינה (הבאנו מהארץ אבל אם מחפשים טוב יש בחנויות הגדולות אגף כשר עם אוכל ישראלי), לחם, חמאת בוטנים. לערב- פסטה, אורז, עדשים, רסק עגבניות, קארי, אפונה, אבקת טעם, מלפפון, גזר, בצל, לימון. 

  • לינה - בכל לילה יש 2 בקתות, בכל בקתה 6 אנשים (2 מיטות בעלות 3 קומות). בנוסף יש מטבח (ללא כלי בישול), שירותים ומקלחת ללא מים חמים. הבקתות בסיסיות ביותר אבל לא צריך יותר מזה. אני מבטיחה לכם שלא תשנו במקומות יותר יפים בדרום אפריקה מאשר בבקתות האלו. 

  • ציוד - ציוד רגיל לטיול. תביאו ביגוד מתאים למזג אוויר שונה ובגד ים. מקלות הליכה לא חובה אבל תמיד כיף. ציוד חובה: שק שינה (אין צורך במזרון שטח), כלי בישול ושק השרדות. במהלך המסלול יש נקודות בהם צריך לחצות נחלים. חלקם יכולים להיות גבוהים תלוי בעונה ותלוי בגאות ומומלץ לקנות ליתר בטחון ״שק הישרדות״. שק שניתן להכניס אליו את התיק כדי שלא ירטב. אנחנו קנינו בCape Town בחנות Cape Union Mart (לא השתמשנו בשק אבל לא כדאי לבנות על זה).

  • מי שתייה - הבאנו 3 ליטר מים לאדם. ניתן למלא מים בבקתות כשיוצאים מהמסלול ובנוסף בחלק מהערוצים בדרך. שימו לב להתעדכן במשרד לפני היציאה למסלול מאיזה נחלים מותר לשתות ומאיזה אסור. כך או כך מומלץ להביא טבליות טיהור (ניתן למצוא אותן בישראל בחנויות מטיילים).

  • חציית הנהר - אנחנו חששנו לפני היציאה למסלול מהנהר ביום הרביעי וחצייתו. בפועל השמורה מאורגנת ויודעת איך להנחות לחצות את הנהר. שימו לב להפעיל שיקול דעת ע״פ העונה ושעות השפל. אני חושבת שאין טעם להלחץ מראש. צריך לראות בעיניים על מה מדובר ואז להחליט באיזו אופציה לבחור (הנהר המדובר מפורט בסיפור הדרך). 

  • מזג אוויר ועונות השנה - היה הפכפך. גשם, חום, רוחות, לחות. מומלץ לבדוק תחזית לפני היציאה ולזכור אותה כי במסלול אין קליטה לבדוק. שימו לב שחציית הנחלים משתנה לפי העונות, חורף או קיץ משפיע על המשקעים ועל המים בנהרות. אנחנו טיילנו בשיא הקיץ, מצד אחד היה חם ללכת ומצד שני יכולנו להנות ממקורות המים הרבים ולהתרחץ ניתן להרשם למסלול בכל ימות השנה.

  • המלצת זהב - אל תמהרו להגיע לבקתות, קחו את הזמן במסלולים היפים כי הימים קצרים ותמצאו את עצמכם בבקתה בשעה 14:30. גם אחרי עצירות ארוכות מגיעים לבקתה בשעה 4-5 (אנחנו היינו בתקופה שיש אור עד 9). אל תוותרו על המסלולי ׳רשות׳ כמו התצפיות והחופים הסודיים, הליכה במעלה הנחלים ועוד. שווה את ההליכה הלוך חזור שלא ערכה באף אחד מהמקרים יותר מ15 דקות לכיוון. אם לא תלכו אז פשוט חבל, תפספסו מקומות קסומים ובתוליים.

  • לילה לפני הטרק - ישנו בעיירה Storms River, בהוסטל Tube n Axe Backpackers Camping (בעלות 110 ראנד לאדם באוהל בבעלותו), ממליצה בחום זה מקום מגניב. בריכה ואוכל טוב.

יום 1 - מבקתת Otter לבקתת Ngubu


אורך המסלול 4.8 ק״מ, שעתיים הליכה (ע״פ שמורת Tsitsikamma).

אכלנו ארוחת בוקר בהוסטל והזמנו סנדוויצ’ים לצהריים. יצאנו בשאטל שהזמנו באותו הבוקר מההוסטל לתחילת האוטר טרייל (בעלות 280 ראנד לכולנו ביחד). כשהגענו לשמורה נרשמנו במשרדים. חתמנו על כמה טפסים וקבלנו מפות והסבר על המסלול. בעמדה זו גילינו שפרט לתשלום על הבקתות אותו ביצענו מראש בהרשמה באינטרנט אנחנו צריכים לשלם עוד 800 ראנד לאדם על הזמן בו נשהה בשמורה (ראו הוזהרתם). יצאנו מעמדת ההרשמה והלכנו ״לבקתת Otter״ (בקתה שמציינת את תחילת הטרק) שם שקלנו את התיקים, נרשמנו בספר הענק ויצאנו למסלול ב12 וחצי. המסלול התחיל במדרגות מטה ביער לכיוון החוף. כשמגיעים לחוף עוברים מערה מגניבה, אפשר להכנס בפנימה. המשך ההליכה היתה בין החוף ליער, הליכה יפה. תוך כשעה מהרגע שעזבנו את בקתת Otter הגענו למפל. מפל גבוהה גם בריכת מים שנשפכת לים. נהננו מהמים המרעננים ואכלנו ארוחת צהריים. המשכנו ללכת ואחרי כארבעים דקות של הליכה בתוך היער במגמת עליה הגענו לבקתות. מקום מהמם! פגשנו בבקתות את שאר המטיילים איתם בילינו במסלול בכל ה5 ימים. אחרי התמקמות בבקתה הלכנו לחוף (מהבקתה המזרחית יותר יש ירידה). באזור בין הסלעים לים נוצרות בשפל בריכות מים מהפנטות עם כוכבי ים, קיפודי ים ועוד. אפשר גם להתרחץ בהן, לא לפספס!!




יום 2 - מבקתת Ngubu לבקתת Scott


אורך היום 8.9 ק״מ, 4 שעות הליכה (ע״פ שמורת Tsitsikamma).

היום התחיל גשום. קמנו ב7 ויצאנו ב8 וחצי אחרי ארוחת בוקר. הבוקר התחיל בעלייה בשביל מיוער מהחוף אל ראש המצוקים. אחר שעה ו10 דק הגענו לנקודת 1.9 ק״מ (יש שלט). בנקודה זו השארנו את התיקים והלכנו לתצפית הדולפינים היפה (לא ראינו דולפינים אבל אם תגיעו בעונה זה לא נדיר לראות). שם התצפית במפה הוא Skilderkrans. משם המשכנו ללכת ביער בשביל מרובה עליות ירידות עד לנחל ששמו Kleinbos. התרחצנו בנחל ואכלנו ארוחת צהריים באחת הגדות. צריך לחצות את הנחל כדי להמשיך במסלול אבל אפשר לעבור בלי להחליף לסנדלים עם מעט תכנון מראש. אחר החצייה המשכנו ביער במגמת עליה עד ל6 ק״מ (יש שלט) ושם ישנה בחירה אם להמשיך לבקתות או לרדת ״לBlue Bay״, חוף ים. השארנו את התיקים (לקחנו נשנושים פק״ל ודברי ערך) וירדנו לחוף. תוך הליכה של כ15 דקות מהנקודה בה התפצלנו מהשביל נגלה לפנינו חוף בתולי ומהמם (היה לנו מזל שהיה שפל). אם הרגע לא היה מספיק מושלם אז גם הגיעו כמה דולפינים וקפצו מולינו בין הגלים. יצאנו מהחוף בשעה 3 אחרי הפסקה ארוכה, אספנו את התיקים והמשכנו במגמת עליה. אחרי העליה המשמעותית בגובה יש מרפסת עם תצפית יפה על החוף מלמעלה. מהתצפית המסלול ממשיך בעליות וירידות קטנות עד שלבסוף יש ירידה תלולה. 5 דקות אחר סיום הירידה הבקתות מתגלות. מהחוף לבקתות לקח לנו שעה ו40 דקות כולל עצירה במרפסת. הבקתות ממוקמות על חוף פרטי אליו נשפך נחל מים מתוקים. יום לא פשוט מבחינת הליכה, הסוד הוא לנצל את מפתחי הנוף ולעשות בהם הפסקות מרעננות. רוב היום מתאפיין בהליכה בתוך היער.




יום 3 - מבקתת Scott לבקתת Oakhurst


אורך היום 8.7 ק״מ, 4 שעות הליכה (ע״פ שמורת Tsitsikamma).

חצינו את הנחל הקטן מול הבקתות לצד השני (בלי להוריד נעליים) ועלינו עליה קצרה בתוך היער לעבר קו החוף. כשמתחילים את הירידה הנוף נפתח והולכים על הסלעים שעל קו המים, הליכה יפה מאוד עם נוף חדש שעוד לא ראינו עד אז. כשעה וקצת אחרי שיצאנו מהבקתה הגענו לנחל הראשון ששמו במפה Elandsbos. נחשפה לפנינו לגונה עם מי כחולים אליה מתחבר נחל חום. נקודה מיוחדת ופשוט מדהימה. חצינו את הנחל יחפים ועם תחתונים (בטח בשעות השפל החציה רדודה יותר). בלינו על החוף/גדת הנהר זמן לא מבוטל ברחצה, שיזוף ופריזבי והמשכנו ללכת. מהלגונה עולים מעלה ביער מעט ואז פעם נוספת הולכים על הסלעים שעל יד הים. עולים ויורדים עם השביל מספר פעמים אבל ההליכה קלילה יחסית ליום הקודם. מהר משציפינו זמן קצר אחר דרך מילוט 5.5 (לא מופיע במפה) נחשף לפנינו הנוף לבקתות, להים ולנהר Lottering אותו היה עלינו לחצות. שוב הנהר נפגש עם הים ויוצר נוף מהפנט. החציה היתה יותר קלילה מהקודמת (המים היו רדודים יותר). אנחנו במקרה הגענו לאזור סביב השעות של השפל, אני לא יודעת מה קורה שם כשיש גאות, נראה שהנהר מתרחב מאוד. אחרי ארוחת צהריים והתפננות על גדת הנהר המשכנו בדרך. הליכה של כ15 דקות הובילה אותנו לבקתות הקסומות. יום מדהים. 




יום 4 - מבקתת Oakhurst לבקתת Andre


אורך היום 13.8 ק״מ, 6 שעות הליכה (ע״פ שמורת Tsitsikamma).

היום הרביעי מסומן היטב משום שלעיתים יש אנשים שמתחילים לצעוד בלילה כדי להספיק לשעות השפל של הנהר הגדול ששמו Bloukrans. היום הזה נחצה ל3, לפני חציית הנהר, חציית הנהר ואחרי חציית הנהר. במהלך היום יש נהר גדול שנפגש עם הים שצריך לחצות בשעות השפל. בשעות הגאות המים גבוהים מידי וזה כמעט בלתי אפשרי לעבור בלי להרטיב את הציוד. כשנרשמים לשמורה מקבלים טבלה עם שעות השפל, במידה ונפלתם על שפל בשעות לא נוחות יש אפשרות לדלג על הנהר בעזרת הקפצת רכב של הריינג׳רים לבקתות. הסבר על החציה שלנו בהמשך. החלק הראשון של היום כולל 2 עליות (קצת יותר קשות מהעליות ביום 3 אבל פחות מיום 2). היום מתחיל בעלייה לכיוון המצוקים. לאחר מכן עולים ויורדים בין החוף למצוקים. הליכה יפה עם נוף פתוח. קטע זה נמשך כ10 ק״מ שבסופם מגיעים לנהר Bloukrans המדובר. מקטע זה לקח לנו 3:40 שעות של הליכה (לא כולל עצירות) עד לנהר. הגענו לנהר בשעה 12 ומשהו כאשר שיא השפל היה רק ברבע ל6. אם היינו מגיעים לפני לא היינו מוצאים מקום נוח לשבת בו על החוף ככה שצריך להשתדל להגיע שעה או שעתיים אחרי שיא הגאות. ישבנו בחוף עד השעה 4. אכלנו, השתזפנו וזכינו לראות את השפל משנה את הנוף. המלצה חמה- תגיעו לפני שיא השפל ותכנסו פנימה במעלה הנהר, מקום קסום. בשעה 4 לקחנו את הציוד וחצינו יחד עם עוד מספר מטיילים. בכניסה לטרק ההמלצה היא לחצות ביחד את הנהר כקבוצה של 12 אבל זה לא היה נחוץ, אנחנו נהננו מהשהייה על שפת הנהר ובנוסף זכינו לראות מספר אנשים חוצים ולבחור בדרך שנראתה לנו החכמה ביותר. במפה שמקבלים יש הסבר על האופציות של החצייה, הם ממליצים על אופציה א׳ אבל במקרה שלנו זה היה פחות פרקטי כי היו גלים ולכן בחרנו באופציה ב׳. החציה היתה סימפטית, המים לא עלו מעל גובה ברך ולא שמנו את התיקים בשקי השרדות. אחרי החציה הלכנו לאורך הסלעים (לכיוון הים) עד שעלינו על המשך המסלול. החלק השלישי של היום מתחיל בהליכה קצת מבאסת ומאתגרת על הבולדרים אבל מהר מאוד משתנה לחופים בתוליים ומצוקים יפים. בדרך לבקתות יש 2 עליות. ההליכה מהנהר לבקתות לקחה לנו כשעה. בבקתות ביקרו אותנו הבבונים. שימו לב לסגור את השער של הבקתה עם המפתח אחרת לא ישאר לכם אוכל. בנוסף מזהירים על בקתה זו מדייגים שמגיעים לדוג בחוף שעלולים לגנוב את הציוד היקר מהבקתה. 




יום 5 - מבקתת Andre לבקתת De Vasselot בעיירה Nature’s Valley


התחלנו את היום האחרון בעליה. העליה מעלה מהמפרץ הפרטי של הבקתות לראש המצוקים. ההליכה נמשכת לאורך המצוק עד שבאזור הק״מ ה6 נחשף הנוף לNature Valley. ההליכה פשוטה ויפה. מהרגע שנחשף הנוף 5 דקות ירידה מובילות אל החוף. החוף שנחשף נפגש עם נחל כך שאפשר לבחור אם לרחוץ במים מתוקים או מלוחים. השביל ממשיך ממזרח לנחל עד לבקתת הסיום בה צריך לחתום על יציאה מהשביל. אנחנו לא הלכנו מזרחה עם השביל משום שהיה נראה לנו מיותר ונשארנו להנות ממי הנהר. משם המשכנו כ20 דקות למסעדה הנמצאת בקצה העיירה לאכול צהריים ולהרים כוסית עם כל האנשים איתם חלקנו את החוויה ב5 הימים האחרונים. מהמסעדה אחד המטיילים הקפיץ אותנו לבקתה של השמורה כדי לחתום יציאה מהמסלול. חייב לחתום יציאה אל תדלגו על זה.


משם נסענו להוסטל היפי ורגוע בשם Wild Spirit. אין הרבה איך לצאת משם בלי רכב או בBuz Bus אז קחו בחשבון שאם אתם הולכים לשם זה מקום להשאר בו את היום. אפשר ללכת במהלך היום כ10 דקות לFarm House בצמוד לכביש גישה לאכול ולשתות משהו. ממש טעים ומומלץ. 




ההרשמה התבצעה בהצלחה

פייסבוק

הרשמה לניוזלטר

צור\י קשר

IMG_4362.JPG

רוצה לתאם הדרכה?

מעוניינ/ת במסלול חלומי לחו"ל?

פנו אליי

bottom of page